Scenario 1 Veel blijft hetzelfde
Het eerste scenario blijft dicht bij de bestaande traditionele situatie. Vakken blijven vakken
en de daarbij horende docenten blijven op het rooster staan. De samenhang vindt
plaats door afstemming; leraren maken afspraken om lesstof op elkaar af te stemmen en
maken afspraken over de wijze waarop het programma wordt aangeboden.
Scenario 2 Samenhang via projecten
In het tweede scenario ontstaat samenhang door vakoverstijgende projecten. Docenten
van verschillende vakken werken op vaste tijden in het rooster samen aan een bepaald
thema.
Meerdere vakken zullen dus verantwoordelijk zijn voor de invulling van een project.
Gezocht wordt naar gedeeltelijke integratie van het programma.
Scenario 3 Samenhang via integratie
Bij scenario 3 scholen worden vaste patronen doorbroken. Docenten gaan werken binnen
kernteams, er wordt ruimte ingeroosterd voor blokuren en de kernteams zijn gezamenlijk
verantwoordelijk voor de invulling van het onderwijsprogramma binnen een leergebied.
De afzonderlijke disciplines worden binnen het leergebied geïntegreerd aangeboden.
Scenario 4 Alles wordt anders
Bij deze scholen gaat het traditionele onderwijs op de schop. Het onderwijs wordt georganiseerd
vanuit de leerling. Leerlingen kiezen hun eigen leerinhouden. De school kiest
daarbij zelf hoe het zijn onderwijs vorm wil geven en vele vormen zijn dus mogelijk.
Bijvoorbeeld: de roosters kunnen verdwijnen, lessen worden modules, leerlingen schrijven
zich zelfstandig in voor modules, leergebieden worden naar eigen inzichten ingericht en
klaslokalen worden vervangen door leerpleinen. Slechts een paar scholen in Nederland
passen binnen dit scenario.
Kerndoelen onderbouw: moeten leerlingen van de bovenbouw aan voldoen.
Eindtermen bovenbouw: over examens en de inhoud daarvan.
In augustus 2006 worden de nieuwe kerndoelen voor de onderbouw van kracht, in 2007
volgen de geglobaliseerde examenprogramma’s voor havo en vwo. Veel scholen zijn al
actief met een herontwerp voor de onderbouw, en het is inmiddels wel duidelijk dat er
ook voor de kunstvakken veel gaat veranderen. Niet alleen zijn er nieuwe kerndoelen,
maar de wijze van lesgeven verandert mee. Niet alleen het wat verandert, maar ook het
hoe. De kunstvakken worden meer in samenhang aangeboden, steeds vaker in de vorm
van een leergebied. Leerlingen worden geacht zelfstandiger te gaan werken, en zich te
oriënteren op het brede terrein van kunst en cultuur.
De programma’s voor de bovenbouw van havo en vwo zijn geglobaliseerd. Voor de
kunstvakken heeft dat inhoudelijk geen erg grote consequenties, maar toch verandert erbij bijna alle vakken wel wat aan inhoud en adviestabel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten