Het onderwijsleergesprek veronderstelt een goede lesvoorbereiding en een sterke docentsturing bij het motiveren van de leerlingen daarvoor. Het met name bedenken van een goed geformuleerde vraag die gericht is op hogere-orde denken is essentieel. Het sleutelbegrip “juiste niveau” is hier relevant voor. Het onderwijsleergesprek veronderstelt geleide interactie waarbij en de leerstof en het leerproces van leerlingen centraal staan. Er is daarbij sprake van gedeelde verantwoordelijkheid (gedeelde sturing), activerend lesgeven.Er dient sprake te zijn van activiteit van alle leerlingen. Ze moeten allemaal participeren. Dat vraagt toepassing van een aantal belangrijke sleutelbegrippen. Het sleutelbegrip “individuele aanspreekbaarheid” kan gerealiseerd worden door willekeurig beurten te verdelen; het sleutelbegrip “zichtbaarheid” door regelmatig ook in kleinere groepen te werken en leerlingen daarin hardop te laten denken; het sleutelbegrip “veiligheid” door antwoorden van leerlingen te erkennen; het sleutelbegrip van “positieve afhankelijkheid” door de klas in woord en gebaar duidelijk te maken dat ze samen in staat zijn de vraag of het probleem op te lossen; het sleutelbegrip “directe interactie” door leerlingen zo neer te zetten dat ze elkaar kunnen zien en leerlingen te stimuleren zich tot elkaar te richten; het sleutelbegrip “sociale vaardigheden” door regels vast te stellen en regelematig reflecteren (door middel van een onderwijsleergesprek) op de manier van leren tijdens het onderwijsleergesprek. Met dat laatste wordt ook het sleutelbegrip “groepsprocessen” vorm gegeven.Docenten beantwoorden de vragen van leerlingen niet zelf, maar spelen deze aan de andere leerling door. Daarvoor is een doelgerichte docent nodig met overzicht en en zachte hand. De docent houdt daarbij de eigen vakinhoudelijke kennis tijdelijk achter. Hij beschouwt zichzelf meer als procesbewaker dan als informatiegever. De docent heeft een belangrijke voorbeeldrol bij het realiseren van een klimaat waarin discussie normaal is en de bijdrage van alle leerlingen worden gewaardeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten